fredag 19. juni 2015

21:41 (vietnamesisk tid)

oi, jeg har blogg. kan vel si at en del ting har skjedd siden sist inlegg, men la oss ikke snakke om det. Jeg er i Vietnam. Sammen med to veninner. Oda og Frida. Vi er på eventyr.

Dag 1:
Etter 2 dager med mye reising og lite søvn, et godt måltid og mye latter, burde vi kanskje ha sovet litt lenger enn til kl 08 i dag. Men opp og ut, første mål: frokost. Vi fant en sjarmerende meksikansk restaurant (noe vi ikke skjønte før vi fikk menyen), og fikk i oss en relativt stor og god frokost i mørket (da strømmen gikk rett før maten kom). Neste mål: marked. Saigon marked. Stille, rolig, sykt mye ting. Pruting: njæ...

Neste mål: vann og nytt marked. Frida er opptatt av at vi spiser hver 4 time, så før vi kunne shoppe mer spiste vi nudler med spisepinner. Nytt marked, sykt mye ting, små boder, masse rare lukter, masse folk: "what you looking for, miss?" "Madam, shorts for you!"
Pruting: great succsess!

Resten av dagen tuslet vi rundt, så Notre Dame, spiste litt mer mat og sov 2 timer på hotellet.

Dag 2:
19.06.15
I dag var det ingen av oss som hørte alarmen. Vi skylder på Oda som hadde mareritt og derfor satt seg opp i sengen og skrek i natt. Vi sto opp rundt 11, jeg klarte å låse nøkkelen inne å rommet mitt, og etter litt om og men kom vi oss ut av hotellet. Vi spiste sykt god frokost på andre siden av gata fra hotellet. Så hoppet vi inn i en taxi og kom oss til det hinduistiske tempelet Mariamman.
En veldig entusiastisk mann delte ut røkelse til oss, og vi godtok i god tro. takket og bukket. Inn i tempelet, av med skoene, tenne røkelse og ønske seg noe. Det var fryktelig behagelig å tusle rundt barbeint. fredelig liksom. Da vi gikk ut av tempelet skulle den entusiastiske mannen selvfølgelig ha betalt. Frida ble stressa og ga han 200.000 dong, aka 10x prisen, men heldigvis er det bare ca 70 norske kroner.

Neste mål: the war remnants museum.
Et par mange feilforklaringer, et par timer, en lunsj og noen gode gnagsår senere var vi endelig fremme. Svette og slitne tuslet vi rundt og så og leste om den forferdelige krigshistorien til Vietnam. Det er til å grine av. Det var et fysisk ubehag.

Nå har vi spist et sykt godt måltid på ca 100kr per pers, kjøpt med oss et par øl og tar livet generelt med ro.

I morgen gårturen ut av byen og sørover. Det skal bli utrolig godt.

Det er rart å være med andre siden av verden, men jeg koser meg.